Te maken met een incassobureau? Dit kun je doen

Geplaatst op: 04-02-2020, 13:21:26

Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) komt met plannen voor meer toezicht op incassobureaus. Bureaus die klanten agressief benaderen of onterecht kosten stapelen, krijgen geen vergunning meer voor incassowerk. Maar wat moet je eigenlijk doen als je te maken hebt met een incasso?

Vijf tips voor wie ineens een incassobureau op de stoep heeft staan.

Controleer de rekening

Malafide incassobureaus proberen je rekeningen te laten betalen voor diensten die je nooit hebt afgenomen, of voor diensten terwijl je alleen een offerte hebt opgevraagd. Als je een brief ontvangt van een incassobureau of ze bellen je en je weet niet waarover het gaat: laat je nooit verleiden om onmiddellijk te betalen.

Vraag contactgegevens om terug te kunnen bellen als je hebt uitgezocht waar het over gaat. En vraag of ze je de oorspronkelijke nota kunnen opsturen, of het contract waarmee je een betalingsverplichting bent aangegaan. Een contract is niet rechtsgeldig als het niet is ondertekend, dus die hoef je ook niet te betalen.

Bewijslast

Een incassobureau moet kunnen bewijzen dat jij de rekening moet betalen, het bureau mag niet doorverwijzen naar de schuldeiser. Je kunt een voorbeeldbrief van Consuwijzer gebruiken om je gegevens op te vragen en deze e-mailen of per post naar het incassobureau sturen.

Je moet informatie krijgen over de schuldeiser, welk product of dienst je zou hebben afgenomen, op welke datum dit is gebeurd en wat de hoofdsom was. Als het bureau deze informatie niet kan delen, hoef je niet te betalen.

Binnenkort komt er ook een register van incassobureaus, als het wetsvoorstel van minister Dekker wordt aangenomen. Hier kun je dan dus ook controleren of het bureau wel bonafide is.

Terechte rekening? Controleer de kosten

Als je inderdaad een rekening hebt laten liggen, hoor je een brief hebben gekregen met het verzoek om binnen veertien dagen alsnog te betalen. Pas als je dat niet hebt gedaan, komen er incassokosten bij kijken.

In de brief hoort ook alvast informatie over incassokosten te staan. Soms worden dit aanmaningskosten of administratiekosten genoemd, maar dit zijn ook incassokosten. Een incassobureau mag niet zomaar iets rekenen. Er bestaat namelijk een vaste formule voor incassokosten.

Een incassobureau vraagt altijd minimaal €40, maar maximaal:

• 15% over de eerste €2500
  • 10% over de volgende €2500
  • 5% over de volgende €5000
  • 1% over de volgende €190.000
  • 0,5% over het bedrag daarboven

Een bedrijf mag ook wettelijke rente rekenen over een openstaand bedrag. Dat is 2% per jaar sinds 1 januari 2015.

Je kunt ook de rekenhulp incassokosten gebruiken op de website van consuwijzer, het consumentenplatform van waakhond ACM. Vraagt een incassobureau hogere kosten? Vraag dan de schuldeiser om uitleg. Te hoge kosten hoef je niet te betalen. Voorbeeldbrieven om te klagen over onterechte incassokosten vind je bij Consuwijzer en de Consumentenbond.

Onterechte rekening? Vecht terug

Heb je de nota gecontroleerd en klopt hij niet, maar dringt het incassobureau toch aan? Als het gaat om een product of dienst die je nooit hebt afgenomen of ontvangen, en het bureau kan geen getekend contract overleggen, dan kun je het incassobureau gewoon negeren.

Blijven ze je lastigvallen? Meld dan dat je een jurist inschakelt of aangifte gaat doen. Mogelijk dreigt het bureau ook nog met deurwaarder, maar die zal nooit komen als er geen rechtsgeldige basis is voor de betalingsverplichting.

Alleen een gerechtsdeurwaarder kan je dagvaarden, een incassobureau niet. Mogelijk sturen ze iets dat concept-dagvaarding heet, maar dit is niet rechtsgeldig.

Terechte rekening, maar te hoog?

Is de rekening terecht maar kun je niet betalen? Bel dan het incassobureau en vraag of je een betalingsregeling kunt krijgen. Daar hoeft het bureau niet mee akkoord te gaan, maar vaak begrijpen zij wel dat dit de enige manier is waarop zij hun geld nog kunnen krijgen.

Negeer de rekening en het incassobureau in ieder geval niet. Dan zullen de kosten alleen maar meer oplopen.

Klacht over het incassobureau?

Voel je je geïntimideerd door het incassobureau (of een deurwaarder)? Je kunt op verschillende manieren klagen. Als het bureau is aangesloten bij de branchevereniging NVI, kun je terecht bij het Kigid, een onafhankelijke geschillencommissie. Helaas zijn slechts zo’n twintig bureaus (van de honderden) bureaus.

Een klacht over het CJIB of een deurwaarder kun je indienen bij de Nationale Ombudsman. Over een gerechtsdeurwaarder kun je ook bij de Kamer van Gerechtsdeurwaarders klagen, een onderdeel van de rechtbank Amsterdam.

Over elk ander incassobureau kun je een klacht melden bij Consuwijzer of op online klachtenwebsites zoals het klachtenkompas van de Consumentenbond.

Bron: bijdrage van Marlou Visser van 4 februari 2020 op www.dft.nl